Buduj Siłę - logo, trening

Zastanawiasz się czy kalistenika jest dla Ciebie? Marzysz o tym, aby mieć ładne ciało? Może chcesz schudnąć, mieć dużą mobilność, być wygimnastykowanym i rozciągniętym? A może interesuje Cię możliwość wybudowania ogromnej siły i umiejętności samokontroli swojego ciała, już nie mówiąc o tym, że będzie można trochę poszpanować przed kolegami i koleżankami.

 

Jasne, że jest! Tak naprawdę kalistenika jest dla wszystkich! Nieważny jest wiek, waga, kolor skóry, płeć i inne aspekty! Liczy się to, że możesz ćwiczyć i być zdrowym.

Kalistenika jak zacząć?

09 czerwca 2021
Kalistenika jak zacząć? Kompletny poradnik o początkach w kalistenice
Buduj siłę - sprzęt treningowy, trening ogólno rozwojowy i trening siłowy
Twój e-mail:
WYŚLIJ
WYŚLIJ
Formularz został wysłany — dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Newsletter

Buduj siłę - instagram, trenerzy, trening

Znajdź nas:

Buduj Siłę - logo, trening

Zapisz się i bądź na bieżąco

A więc co trzeba zrobić by zacząć kalistenikę? Wystarczy się ruszyć! Tak! Nic oprócz chęci i systematyczności nie jest ci potrzebne. Żadne ciężary, karnety na siłownie, bieżnie, atlasy czy suplementy. W kalistenice jest ogromnym plusem, to że nie trzeba mieć nic więcej niż na siłowni, a nawet powiem, że mniej, no bo przecież chęci i systematyka potrzebna też jest na siłowni, ale sprzęt już nie odgrywa takiej roli (choć jak wiemy w kalistenice można go używać i daje całkiem dobre efekty, ale nie jest konieczny jak w drugim przypadku, tak samo suplementy są wskazane, ale niekonieczne).

 

Niestety trochę muszę Cię zmartwić, gdyż nie ma nic za darmo i bez pracy. Otóż, żeby dojść do tego o czym wyżej napisałem trzeba mieć duży staż w treningach. Siła i muskulatura przychodzą zazwyczaj po kilku miesiącach do dwóch lat, ale to wygląda u każdego inaczej, bo może już masz bazę kalisteniczną, albo ćwiczyłeś/aś co nie co na siłowni czy to kalisteniki, a może jeszcze jakiegoś innego sportu. I stamtąd wyniosłeś/aś trochę potrzebnych substytutów. To przyspieszyło by cały proces, ale może się okazać tak, że nie masz żadnej wprawy i zaczynasz od zera co będzie trwało dłużej.

 

Cel trenowania kalisteniki

U jednych proces trwa, krótko u niektórych długo, ale nie warto się tym przejmować, bo powinna nam przyświecać inna myśl, a raczej dwie. Że trening to proces metamorfozy, który ma uczynić nas lepszymi i zawiera różne poziomy. Oraz to że wchodząc w świat ćwiczeń oraz sportu będziemy to robić systematycznie, dokładnie, być może i do końca naszych dni, ale dzięki temu zachowamy dużej zdrowie, staniemy się silni, ominie nas większość przykrych dolegliwości związanych z zasiedziałym trybem życia czy problemami starości lub obejdziemy się z problemami gastrycznymi. Wiele badań wykazało zależność między uprawianiem sportu, a naszym układem trawiennym - dużo lepsze jego funkcjonowanie, gdy uprawia się sport (oczywiście z jego przeznaczeniem i z głową).

 

A, bym zapomniał ważne jest to, aby ćwiczenia czy sport, który sobie wybraliśmy, cieszyły nas i sprawiały satysfakcję z ich robienia!

Kalistenika - jak zacząć by progresować szybko i trenować efektywnie

No dobrze to skoro już wiesz dla kogo jest kalistenika i co daje, to trzeba teraz jakoś zacząć. Tylko jak? A no od zorientowania się w jakiej kondycji jesteśmy. Czy jesteśmy zaniedbani i nie mamy siły zrobić 1 pompki (z poprawną postawą) czy jesteśmy w stanie przebiec jeden kilometr i zrobić do tego trening? Na te pytania musisz sobie odpowiedzieć sam/a! Ale nie zrażaj się jeśli jesteś w słabej kondycji (kilka pompek, krótki bieg o niskiej częstotliwości, może gorzej)! Po to jest ten artykuł i Buduj Siłę czy ja! Właśnie po to, aby Ci pomóc!

 

Więc, jak już znasz odpowiedzi na pytania to czas wybrać jedną z trzech opcji:

  1. początkujący - nigdy nie ćwiczyłem/am, jestem w lepszym lub gorszym stanie fizycznym (może nadwaga?)
  2. średnio zaawansowany - mam coś na karku z kalisteniki - bazę (pompki, dipy przysiady itp. w sensownych ilościach powtórzeń) 
  3. zaawansowany - umiem wykonać ćwiczenia kalisteniczne bazowe w dużych ilościach i wariantach, ćwiczę pod skill lub elementy (albo są już opanowane)

 

Są też poziomy między nimi jak np. pomiędzy 2 a 3 poziomem - uczysz się pierwszych figur czy umiejętności, ale w to nie będę się zagłębiał, bo to logiczne i wiadome, że każdy zanim wejdzie do domu musi wejść do “przedsionka”.

 

Każdy z poszczególnych etapów jest inny i będzie się różnił. Oczywiście trzeci poziom to nie ostatni. Kalistenika to tylko dziedzina sportu, która ewoluuje w street lifting (kalistenika bądź też street workout z ciężarami). Taka kolej rzeczy pozwala cały czas progresować i się rozwijać, bo przecież o to w życiu chodzi. Poza tym wykonując ogromną liczbę powtórzeń danego ćwiczenia można uszkodzić układ nerwowy i zrobić sobie inne krzywdy dlatego z pomocą przychodzą nam ciężary, by tego uniknąć i dalej progresować oraz budować siłę pod elementy.

 

Czas wziąć się do roboty

Kiedy już się rozeznałeś/aś jaki etap prezentujesz czas zacząć się do niego przygotowywać i awansować na wyższy level.
Polecamy kompletne vademecum na każdy poziom - nasze kompleksowe artykuły o poszczególnych fazach treningu kalisteniki, street workoutu i ich progresjach oraz regresjach. 

 

Nasze artykuły:

 

A więc skoro wiemy co i jak to osoby średnio zaawansowanych (prawie zaawansowane) oraz zaawansowanych zapraszam na poszczególne wpisy z treningami na dany poziom (są trochę wyżej oraz na blog po więcej wiedzy), a osoby początkujące i wkraczające w poziom drugi także zachęcam zobaczyć artykuły, ale w dalszej części tego wpisu skupimy się, żeby rozłożyć start na czynniki pierwsze, więc doświadczeni mogą nie znaleźć tego czego szukają, ale też zachęcam do przeczytania do końca, a nóż widelec może się myliłem ;).

Start

Wiemy już, że chcesz zacząć kalistenikę lub ćwiczysz, ale idzie Ci to słabo. To co zrobić byś zaczął progresować i brnąć do przodu po drabinie umiejętności kalistenicznych? 

  1. Najpierw musisz zadać sobie pytanie czy masz nadwagę czy nie? Jeśli masz, radzę skorzystać z poradnika o zrzucaniu wagi i jednoczesnym budowaniu mięśni, a potem zabrać się za bazę, bez zbędnych kilogramów. Opcja druga - nie masz nadwagi, zacznij od podstawowych ćwiczeń i przejdź dalej do czytania tego wpisu.
  2. Przede wszystkim rozgrzewka! Tak to jest podstawa każdego treningu (wykonana z głową tak by podwyższyć temp. ciała, a nie się zmęczyć). Dzięki niej rozgrzejesz i przygotujesz ciało na trening, zrobisz także więcej powtórzeń oraz unikniesz uszkodzeń podczas ćwiczenia.
  3. Baza jest bardzo ważna, nawet dla zaawansowanych! Mimo iż pomyślisz sobie, że po co mi zwykłe pompki i bazowe ćwiczenia, jak będę w przyszłości robił ciężkie figury i freestyle? A no baza zawsze będzie ważna. Dzięki torpedowaniu i śrubowaniu do perfekcji ćwiczeń podstawowych będziesz szybko osiągał zamierzone wyniki. Z łatwością przyjdzie Ci robić figury, gdy będziesz robił duże ilości ćwiczeń podstawowych (typu pompki, przysiady, inne), bo wybudujesz sobie potrzebną siłę poprzez robienie maks powtórzeń (oczywiście potem musisz robić maksy z ciężarami, żeby treningi miały jakiś cel i progresje). Ale wiesz już co i jak więc nie zaniedbuj podstawowych ćwiczeń oraz maksymalizuj, a także utrudniaj je nieustannie. Efekty przyjdą szybko.
  4. Kolejnym krokiem będzie systematyczne ćwiczenie. Nie tylko bazy, ale także potem innych aspektów, wliczając w to rozgrzewki, sumiennie wykonane ćwiczenia oraz rozciąganie. Tu nikt oprócz Ciebie nic nie zdziała. Środowisko zewnętrzne może tylko motywować, ale nie zrobi nic za Ciebie. To na Tobie spoczywa odpowiedzialność za swoje, tylko i tylko na Tobie. Więc rusz się! Do roboty!
  5. Ważne w całej zabawie czy to w kalistenikę czy siłownię jest posiadanie planu treningowego oraz cel do którego uporczywie będziesz dążył; przerwy też są ważne (przerwy w treningu - deload treningowy), oczywiście! Możesz czytać naszego bloga i sam ułożyć sobie plan dzięki wiedzy, którą zdobędziesz lub poprosić nas o wykonanie takiego planu (po prostu napisz do nas, będziesz miał gotowy plan, nic tylko działać!). W dodatku musisz sam wyznaczyć sobie cel i rozpisać sobie tzw. kamienie milowe - wielkie cele (np. zrobić 100 pompek, 30s planche czy inne) oraz mniejsze kamyczki/kroczki - poszczególne etapy przygotowujące Cię do osiągnięcia danego celu (np. muszę opanować bazę kalisteniki, przynajmniej 30 pompek, 15 dipów oraz 1 min deski, aby stanąć na rękach). Możesz także do nas napisać i podzielić się z nami Swoimi dążeniami, a my pomożemy Ci to osiągnąć.
  6. Przed ostatnim aspektem, który wbrew pozorom jest bardzo ważny nie tylko dla purystów, ale także dla Twojego zdrowia. Jest nauczenie się poprawnej techniki wykonywania danego ćwiczenia, tak by zmaksymalizować ich efektywność i nie uszkodzić się przy okazji ich robienia. To także pozwoli zerwać stagnację w efektach. Instrukcje jak robić poprawne ćwiczenia oraz ich propozycje znajdziesz na Atlas Ćwiczeń od Buduj Siłę.
  7. Ostatnim bardzo ważnym elementem jest rozciąganie. Ważne jest zarówno rozciąganie statyczne jak i dynamiczne. Pierwsze polecam wykonywać po treningach lub w dni wolne, tak by nasze mięśnie i stawy miały dobrą mobilność. Drugie zaś dobre są przed treningiem jako forma dodatkowa do rozgrzewki, która przygotuje nasze mięśnie i stawy do wysiłku. Rozciąganie jest bardzo ważne, by się nie uszkodzić, a także by nie być chodzącym klocem, który nie umie się zgiąć czy sięgnąć po coś, bo się nie rozciąga i nie ma wymaganego zakresu ruchu w mięśniach i stawach.

Podsumowanie

Myślę, że warto spróbować swoich sił i zacząć ćwiczyć kalistenikę, mimo iż zniechęcający jest czas oraz pewne aspekty (nic nie ma samych plusów, zawsze są dwie strony medalu). Chyba warto trochę popracować dla efektów końcowych jakimi są: zadbana sylwetka, zdrowie, siła wraz ze sprawnością i mobilnością oraz sama przyjemność z osiągania czegoś oraz patrzenia na ścieżkę rozwoju. Liczę, że znalazłeś/aś to czego szukałeś/aś.A więc dobrnęliśmy! Uff... Długi artykuł, prawda? Mam nadzieję, że dotrwałeś do końca.

Jeśli uznajesz ten artykuł za wartościowy podziel się nim z innymi!

 

Jeśli szukasz gotowych planów treningowych (kliknij w wybrany link):

 

Lub jeśli chcesz mieć własny plan skontaktuj się z Buduj Siłę przez zakładkę KONTAKT(klik).

 

Autor: Igor                            

Wymagania, wady i zalety oraz cele

Kalistenika jak zacząć? Kompletny poradnik o początkach w kalistenice
Kalistenika jak zacząć? Kompletny poradnik o początkach w kalistenice
Kalistenika jak zacząć? Kompletny poradnik o początkach w kalistenice
Kalistenika jak zacząć? Kompletny poradnik o początkach w kalistenice
Kalistenika jak zacząć? Kompletny poradnik o początkach w kalistenice