Sportowcy uwielbiają kofeinę – czyli jaki ma ona wpływ podczas treningu?

Wiele osób zadaje sobie pytanie, jak dużo kofeiny w ciągu dnia mogą spożywać. Czy jest ona dobra dla naszego zdrowia? Czy może jednak szkodzi naszemu organizmowi? Jeśli chodzi o kofeinę, przede wszystkim uwielbiają ją sportowcy. Ma ona bowiem pewne sportowe zastosowanie. Szczególnie mowa tutaj o treningach, kiedy to kofeina jest dostarczana do organizmów sportowców, którzy potrzebują dodatkowego zastrzyku energii. Szczególnie często słyszy się o biegaczach, ale i o przedstawicielach innych dyscyplin sportowych. Jak kofeina wpływa na nasze ciało podczas treningu?

1. Sprawność, efektywność i refleks

Kawę bardzo mocno cenią sobie sportowcy chociażby z tego powodu, że dzięki niej mogą znacznie usprawnić swój trening. Kofeina, która jest dostarczana do organizmu, pozwala na dłuższy trening, ale i również przyczynia się do zwiększenia refleksu oraz reagowania. W każdym sporcie bardzo ważne jest podejmowanie szybkich decyzji, nie ma czasu do stracenia. Dzięki kofeinie zwiększa się koncentracja, decyzje podejmuje się więc szybciej i uważniej.

2. Regeneracja

Treningi są zawsze wyczerpujące, ponieważ narażają organizm na nagły, jak i również bardzo duży i intensywny wysiłek. Nie zawsze można po prostu zregenerować się w ciągu snu i nabrać sił na kolejne treningi. Udowodniono jednak, że kofeina może znacznie usprawnić proces regeneracji organizmu. Okazało się bowiem podczas przeprowadzanych badań, iż sportowcy, którzy zażywali kofeinę, znacznie szybciej mieli odbudowany poziom glikogenu w ich organizmach.

kawa

3. Pobudzenie mózgu i krążenia krwi

Podczas treningu sportowcy dzięki kofeinie mogą liczyć na lepsze pobudzenie działania swojego mózgu, ale i także zwiększenie krążenia krwi. Pamiętajmy, ze kofeina to środek psychoaktywny, dlatego mimo wszystko jej nadmiar nie jest wskazany, ponieważ może doprowadzić nawet do zawału. Jeśli więc jest to możliwe, łatwo można sobie wyobrazić, jak dużo energii czują sportowcy, którzy spożywają kofeinę. Co więcej, nie jest ona zabroniona, można więc korzystać z niej także podczas sportów siłowych, czy w kulturystyce.

4. Sprawy żołądkowe w najlepszym porządku

Jeżeli należy się do sportowców i spożywa się kofeinę, można mieć pewność, iż wszelkie procesy trawienne będą przebiegały znacznie sprawniej oraz szybciej, niż dotychczas. Dzięki temu nie będziemy czuli się ociężali podczas wykonywania ćwiczeń, a zarazem będziemy mieli siłę na więcej. Takie połączenie z pewnością każdemu miłośnikowi sportu przypadnie do gustu.

5. Podniesione ciśnienie krwi

Czyż nie właśnie o to chodzi, jeśli mamy w planach wykonywać treningi wytrzymałościowe? Oczywiście zawsze pamiętajmy, by nie przesadzić z kofeiną, niemniej jednak dzięki niej ćwiczenia wytrzymałościowe nie będą już takim problemem, ponieważ wpływa ona pozytywnie na wydajność organizmu. Żeby jednak zobaczyć jakiekolwiek efekty, sięgnijmy po nią około godzinę przed treningiem. Zostanie ona wtedy odpowiednio rozprowadzona po całym organizmie i szybciej zacznie działać.

6. Większa ilość powtórzeń podczas treningu

Kofeina oddziałuje na środkowy układ nerwowy, szczególnie mowa tutaj o blokowaniu przekazywania informacji do mózgu na temat zużycia energii. Kiedy nie ma takiego sygnału, organizm jest znacznie bardziej pobudzony. Kofeina przyczynia się więc do wykonania większej liczby powtórzeń.

masa mięśniowa

7. Łagodzenie bólu mięśni podczas treningu

Nie można jednoznacznie powiedzieć, na czym polega ten mechanizm, ale wiadomo, że działa. Ból dzięki kofeinie może zostać zmniejszony. Kiedy bowiem pojawia się ból, obniża ona naszą motywację i sprawia, że chcemy przerwać trening. Kofeina sprawia, że ból pojawia się z opóźnieniem, dlatego nawet treningi siłowe mogą być wykonane z większą intensywnością, niż zwykle.

8. Redukcja tkanki tłuszczowej dzięki kofeinie

Kofeina sprawia, ze poziom temperatury w ciele zostaje podwyższony. Utrzymuje się ona wtedy w taki sposób przez pewien czas, a to z kolei sprawia, że pobudzony zostaje proces metaboliczny, a więc i tkanka tłuszczowa zaczyna ulegać szybszemu spalaniu. W połączeniu więc z porządnym treningiem możemy spalić więcej tłuszczu, aniżeli zazwyczaj miało to miejsce.
Właśnie dlatego tak często kofeinę wykorzystuje się w suplementach diety. By działała bardziej efektywnie, łączy się ją z gorzką pomarańczą, czy zieloną herbatą. Jak się okazuje, proces termogenezy może zostać przyspieszony i utrzymywać się w takim stanie nawet przez całą dobę!

Zobacz inne nasze porady dotyczące treningów i suplementacji!